Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2010

Στοκχόλμη: από «Πράσινη Πρωτεύουσα 2010» σε «πόλη δίχως άνθρακα» εντός του 2050



Η Στοκχόλμη βραβεύθηκε πρόσφατα σαν ευρωπαϊκή «Πράσινη Πρωτεύουσα 2010» μεταξύ του Άμστερνταμ, του Μπρίστολ, της Κοπεγχάγης, του Φριμπούργου, του Αμβούργου, του Μόναχου και του Όσλο. Ο θεσμός υλοποιήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποσκοπεί στην ετήσια βράβευση της πλέον οικολογικής πόλης της παλαιάς ηπείρου. Στόχος της βράβευσης η ανάπτυξη ενός υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων στο πεδίο της βιωσιμότητας για την προαγωγή της προστασίας του περιβάλλοντος, της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και των οικο-προγραμμάτων.
Η Στοκχόλμη καταλαμβάνει 209 τετρ.χλμ. - εκ των οποίων 21 τετρ.χλμ. υδάτινης επιφάνειας - και έχει 795.163 κατοίκους - πληθυσμιακή πυκνότητα 4229,59 κατ./ τετρ.χλμ. Εδώ και 20 χρόνια το περιβάλλον συνιστά το επίκεντρο της πολιτικής της τοπικής αυτοδιοίκησης με στόχο την ανακήρυξη της πόλης σε «πόλη δίχως άνθρακα» εντός του 2050.
Το 68% της επιφάνειας της πόλης - 6.870 εκτάρια - συγκροτεί πράσινο υψηλής ποιότητας: ένα εθνικό πάρκο και 8 φυσικές οάσεις. Για τα προσεχή χρόνια προγραμματίζεται ένας χώρος πράσινου εντός των 200 μέτρων από κάθε κατοικία. Τα νερά της πόλης υποβλήθηκαν διαχρονικά σε συστηματική εξυγίανση έτσι ώστε σήμερα να προσφέρουν την δυνατότητα ψαρέματος και κολύμβησης στην καρδιά της πόλης. Οι 2 εγκαταστάσεις βιολογικού καθαρισμού παράγουν βιο-αέριο που χρησιμοποιείται τόσο από τα τοπικά μέσα μαζικής μεταφοράς όσο και για την παραγωγή θέρμανσης. Περισσότερη από την μισή ποσότητα της ετήσιας βροχόπτωσης διοχετεύεται στις λίμνες Μάλαρεν και Σάλτσγιον. Όλοι κατοικούν εντός 300 μέτρων από μία στάση μέσων μαζικής μεταφοράς. Τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι κατά το 65% μέσα σταθερής τροχιάς και τροφοδοτούνται, στην πλειοψηφία τους, μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών ελέγχεται περιοδικά μέσω ερευνών γύρω από την ικανοποίηση των χρηστών.

Η Στοκχόλμη διαθέτει 760 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων οι οποίοι θα διπλασιαστούν εντός του 2020. Περισσότερο από το 80% των κτιρίων γραφείων της πόλης προάγει την χρήση του ποδήλατου μέσω της ενσωμάτωσης των κατάλληλων χώρων κίνησης και στάθμευσης, των κατάλληλων κινήτρων κ.λ.π. Στις περιοχές αμιγούς κατοικίας ισχύουν περιοριστικά όρια ταχύτητας, μεταξύ 30 και 50 χιλ./ώρα. Το ποσοστό του πληθυσμού που μετακινείται με τα τοπικά μέσα μαζικής μεταφοράς κυμαίνεται μεταξύ 64% και 77% στις ώρες αιχμής. Η χρήση των μαζικών μέσων μεταφοράς και του ποδήλατου ξεπερνά κατά πολύ εκείνη του αυτοκινήτου χάριν και της υιοθέτησης «διοδίων» εισόδου στο κέντρο της πόλης από το 2007 - «congestion charge» - που επέφερε μία σημαντική μείωση της αυτοκίνησης της τάξης του 20%. Η υιοθέτηση των διοδίων σήμερα είναι αποδεκτή από το 70% των κατοίκων.
Ο ισχυρός προγραμματισμός στο πεδίο της ενεργειακής εξοικονόμησης και της βιώσιμης κίνησης συνέβαλλαν ταχέως στην επίτευξη των ευρωπαϊκών ορίων αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων και την ηχορύπανση - οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώθηκαν μεταξύ 1990 και 2005 από 5,3 σε 4 τόνους, ενώ ο αριθμός των ατόμων που εκτίθενται σε θορύβους τάξεων μεγαλύτερων των 35db μειώθηκε τα τελευταία 30 χρόνια από 220.000 σε μόνο 20.000.
Σήμερα η στρατηγική της τοπικής αυτοδιοίκησης επικεντρώνεται ως επί το πλείστον στην ποιοτική αναβάθμιση των ανοικτών δημόσιων χώρων και στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων της πόλης - από ενεργειακές καταναλώσεις της τάξης των 158 KWh/m2/έτος πέρασε γρήγορα σε καταναλώσεις της τάξης των 30-60 KWh/m2/έτος. Η προβλεπόμενη αύξηση των κατοίκων, κατά 150.000, τα προσεχή χρόνια θα απορροφηθεί μέσω της υλοποίησης δύο νέων οικο-συγκροτημάτων – Νόρα Ντιουργκαρντστάντεν και Λόβχόλμεν - στα χνάρια του περίφημου Χάμαρμπυ Σιόσταντ και στόχο την προοδευτική επίτευξη της «πόλης χωρίς άνθρακα».

Γιώργος Δημητρίου  

Δεν υπάρχουν σχόλια: